Een bedrijf wil zijn producten of dienstverleningen graag onderscheiden van andere producten. Dit kan dat bedrijf doen door een bepaald merk te hebben. Een merk kan allerlei vormen aannemen. Eén van die opties is een woordmerk.
Woordmerk
Een woordmerk is een merk dat bestaat uit één of meerdere woorden. Wat dit woord precies is hangt af van het geval. Het kan bijvoorbeeld de naam van het bedrijf zijn, een slogan of het product wat het bedrijf verkoopt.
Combinatie
Wanneer het bedrijf een logo heeft bestaat dit vaak uit een woordmerk en een beeldmerk. Met een beeldmerk wordt gedoeld op een bepaalde afbeelding. Dit kan in combinatie met een woord worden gevoerd, zoals bij het merk Adidas.
Bescherming van het woordmerk
Wanneer een bedrijf in Nederland zijn woord of beeldmerk wil beschermen moet hij dit merk deponeren bij het Benelux merkenbureau.
Als een bedrijf vervolgens ook wereldwijde bescherming wil moet het merk gedeponeerd worden bij de World Intellectual Property Organisation (WICO) wat gevestigd is in Genève.
Geen bescherming
Het is niet zo dat alle woordmerken automatisch bescherming krijgen. Wanneer een merk puur en alleen beschrijvend is krijgt de merkhouder, vaak het bedrijf, geen bescherming. Een voorbeeld hiervan is het woord ‘ambachtelijk’ of ‘bier’. Een merk moet onderscheidend zijn om beschermd te worden.
Contact opnemen
Als je het contactformulier invult, dan neemt een gespecialiseerde advocaat gauw contact met je op. Zelf bellen kan natuurlijk ook, wij zijn bereikbaar via 085 – 5000 202.