Net die belangrijke vergadering gemist? Te laat aangekomen bij de eindmusical van uw dochtertje? Uren lang op een oncomfortabel stoeltje wachten? Niets is vervelender dan een vertraagde vlucht. Wat de pijn op dat moment wel een beetje kan verzacht, is de wetenschap dat u recht heeft op schadevergoeding en verzorging.

In het Sturgeon-arrest is opgenomen dat vluchten met een vertraging van meer dan drie uur gelijk worden gesteld aan geannuleerde vluchten. Maar waar heeft u recht op bij een geannuleerde vlucht? Wat staat er in de kleine lettertjes? En misschien wel het belangrijkste, hoeveel vergoeding ontvangt u?

Wanneer gelden de regels?

De regels gelden wanneer:

  • u vliegt vanaf een luchthaven in de Europese Unie (het maakt dan niet uit met welke luchtvaartmaatschappij u vliegt), óf;
  • u vliegt vanuit een land buiten de Europese Unie naar een luchthaven binnen de Europese Unie met een Europese luchtvaartmaatschappij;

Daarnaast moet uw luchtvaartmaatschappij uw vlucht hebben bevestigd en u moet zich op tijd bij de incheckbalie hebben gemeld.

Als u vertraging heeft, moet de luchtvaartmaatschappij u dan iets aanbieden?

Ja, bij bepaalde vertraging moet de luchtvaartmaatschappij u verzorging aanbieden in de vorm van eten en drinken. U heeft daarnaast recht op twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails. Moet u door de vertraging ergens overnachten, dan moet de luchtvaartmaatschappij dit vergoeden. Net zoals het vervoer tussen het hotel en het vliegveld.

Op welke verzorging heeft u recht?

De vergoeding hangt af van de afstand die u vliegt en hoe lang uw vertraging is. Wat zijn de regels:

  • Is uw vlucht korter dan 1500 km? Dan hebt u bij twee uur of langer vertraging recht op verzorging;
  • Is uw vlucht langer dan 1500 km? Dan hebt u bij drie uur of langer vertraging recht op verzorging;
  • Is uw vlucht langer dan 3500 km? En gaat u van of naar een land buiten de Europese Unie, dan hebt u bij een vertraging van vier uur of langer recht op verzorging.

Heeft u meer dan vijf uur vertraging, dan mag u er voor kiezen niet meer met de vlucht mee te gaan. De luchtvaartmaatschappij moet dan uw vliegticket terugbetalen.


Plaats nu jouw zaak op Lawspot.nl

Ook vertraging gehad en wil je de schade claimen bij de luchtvaartmaatschappij? De juiste advocaat vind je op Lawspot.nl! Wij zorgen ervoor dat je binnen enkele klikken een advocaat hebt gevonden die bij jou en jouw budget past.


Klik hier om jouw zaak te plaatsen

Op welke vergoeding heeft u recht?

Komt u door de vertraging drie uur later op uw eindbestemming aan, dan heeft u recht op een vergoeding, namelijk:

  • € 250,- per passagier voor alle vluchten tot en met 1500 km;
  • € 400,- per passagier voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1500 km en voor vluchten van of naar landen buiten de Europese Unie tussen 1500 en 3500 km;
  • € 600,- per passagier voor alle vluchten van en naar een land buiten de Europese Unie van meer dan 3500 km. Komt u minder dan vier uur later aan op uw eindbestemming, dan mag de luchtvaartmaatschappij u € 300,- per passagier betalen.

Overmacht

Op het moment dat u vertraging heeft door een omstandigheid waar de luchtvaartmaatschappij niets aan kan doen, bijvoorbeeld een oorlog, orkaan, dichte mist of hevige sneeuwval, dan krijgt u geen vergoeding. Dit betreft namelijk een overmachtssituatie. U heeft nog wel steeds recht op verzorging.

Vragen?

Heeft u hier vragen over, neem gerust contact met ons op! De bij ons aangesloten advocaten kunnen voor u een schadeclaim indienen bij de luchtvaartmaatschappij.