Misleidende reclame

Misleidende reclame

Het is voor bedrijven erg belangrijk dat mensen weten dat er bepaalde dingen te koop zijn, wanneer een bedrijf deze dingen wil verkopen. De makkelijkste en meest bekende manier om dit te realiseren is reclame. Ook voor reclame zijn regels opgesteld in Nederland. Zo is het bijvoorbeeld verboden om misleidende reclame te maken. In dit artikel leggen wij je uit wat misleidende reclame precies inhoudt en wat de gevolgen ervan zijn.

Definitie

Door mededelingen te doen in het openbaar over producten of diensten van een bedrijf wordt er reclame gemaakt. De wet heeft geen definitiebepaling voor het begrip misleidende reclame. De wet geeft wel een aantal uitgangspunten . In de wet worden bijvoorbeeld enkele voorbeelden gegeven van dingen waarbij misleiding tot de mogelijkheden behoort en misleidende reclame als gevolg zou kunnen hebben:

  • De aard of samenstelling van producten;
  • De herkomst of het moment van vervaardiging;
  • De grootte van de voorraad;
  • De prijs die voor de producten of diensten wordt berekend;
  • De aanleiding van de aanbieding;
  • Onderscheidingen, getuigschriften of anderszins door derden uitgebrachte beoordelingen;
  • De omvang, inhoud of duur van de garantie.

Dit zijn slechts voorbeelden van dingen die misleidende reclames als gevolg kunnen hebben.

De gevolgen van een misleidende reclame

Het gebruiken van misleidende reclame is volgens de wet aan te merken als zijnde onrechtmatig. Indien iets in Nederland onrechtmatig is, geeft dit de mogelijkheid om een schadevergoeding te eisen. Vernietiging of ontbinding is vaak in dit soort gevallen niet mogelijk.

Het kan soms lastig zijn om te bepalen wat je doet tegen misleidende reclame als je het product al hebt gekocht. In sommige gevallen wil je het product misschien wel niet meer. Echter, bij een misleidende reclame bestaat slechts de mogelijkheid om een schadevergoeding te eisen. Op grond van de regeling van misleidende reclame kan de rechter de schadevergoeding alleen toewijzen wanneer er ook daadwerkelijk sprake is van schade. De eiser moet deze schade ook bewijzen. Dit kan erg lastig zijn in de praktijk.

Er bestaat ook de mogelijkheid om bij de rechter het verbod af te dwingen. Ook is er de mogelijkheid om rectificatie af te dwingen, al is dit alleen mogelijk in specifieke gevallen. Er zijn ook nog andere opties, zoals bijvoorbeeld dwaling, maar dit is afhankelijk van de situatie.

De bewijslast bij een misleidende reclame

In het Nederlandse procesrecht is de bewijslast erg belangrijk. De hoofdregel is dat degene die iets eist, dat ook moet bewijzen. Wanneer iemand dus stelt dat een reclame misleidend is, dan moet diegene dat ook bewijzen. Dit is in de praktijk bijzonder moeilijk om te realiseren. Daarom is er voor dit soort situaties in het Nederlandse recht opgenomen dat, indien iemand aannemelijk kan maken dat er sprake is van misleidende reclame, de bewijslast wordt omgedraaid. Dit betekent dat de verspreider van de reclame moet bewijzen dat de reclame niet misleidend was.

Vergelijkbare verboden

Dit is niet het enige verbod voor ondernemingen. Zo zijn in Nederland ook oneerlijke handelspraktijken verboden. Denk hierbij aan agressieve of misleidende handelspraktijken. Deze kunnen ook tot onrechtmatigheid leiden. Ook vergelijkende reclame kan leiden tot onrechtmatigheid. Daarnaast is het ook verboden om een handelsnaam van een ander te voeren.

Conclusie

In Nederland is misleidende reclame verboden en kan dit resulteren in een verplichting tot betaling van een schadevergoeding. Dit is echter slechts een verplichting tot het betalen van een schadevergoeding. Het biedt geen mogelijkheden om onder een overeenkomst uit te komen. Deze mogelijkheid kan wel bestaan wanneer er andere gronden worden aangevoerd. Wanneer er iemand verdacht wordt van misleidende reclame, wordt de bewijslast omgekeerd. Dit betekent dat de verspreider moet bewijzen dat de reclame niet misleidend is, in plaats van de gedupeerde. Er bestaat geen algemene regel waarmee kan worden aangetoond dat een mededeling kan worden aangemerkt als zijnde misleidende reclame. Het is dus belangrijk dat je een jurist of een advocaat om hulp vraagt wanneer je te maken krijgt met dit soort conflicten. Hierbij kun je de hulp inschakelen van een van onze advocaten handelsrecht.

Direct juridische hulp?

Vul het contactformulier in, dan neemt een gespecialiseerde advocaat gauw contact met je op.

Zelf bellen kan natuurlijk ook, wij zijn bereikbaar via 085 – 5000 202.

Deel dit artikel:

Misleidende reclame

Veel gelezen artikelen

Bel nu