Wat is het privacyrecht?
Privacyrecht gaat over de bescherming van persoonsgegevens. Onder deze wetgeving vallen alle digitale handelingen die te herleiden zijn op gegevens van personen. Als ondernemer heb jij waarschijnlijk veel van deze gegevens van (potentiële) klanten. Het bezit en gebruik van deze gegevens is onderworpen aan strenge regelgeving, als de WBP (Wet Bescherming Persoonsgegevens) én vanaf 25 Mei 2018 de Europese AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Privacyrecht voor jouw onderneming
Er gelden strenge regels omtrent het verwerken, verzamelen en doorgeven van persoonsgegevens. Als bedrijf bent je volgens de wet verplicht om een gerechtvaardigd belang te hebben bij deze gegevens. Dit is meestal voor de uitvoering van een bedrijfsactiviteit zoals de personeelsadministratie. Voor het verwerken van persoonlijke gegevens kunnen onderstaande grondslagen een rechtvaardiging zijn:
- Toestemming; wanneer een klant ondubbelzinnig toestemming heeft verleend.
- Algemeen belang; wanneer jouw organisatie een (wettelijke) taak van algemeen belang uitvoert.
- Vitale belangen; vaak bij spoedeisende situaties die over iemands leven of gezondheid gaan.
- Wettelijke verplichtingen; als bijvoorbeeld de politie persoonsgegevens eist.
- De uitvoering van een overeenkomst; het moet dan wel noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het contract.
Naast deze grondslagen moeten de gegevens toereikend zijn en niet bovenmatig. Onder de nieuwe Europese regelgeving wordt het voor ondernemingen nog belangrijke om aan deze grondslagen te voldoen omdat er een verantwoordingsplicht geldt. Een ICT-recht advocaat kan je goed helpen bij het veranderen van je privacybeleid naar aanleiding van het Europese recht. Bovendien ben je verplicht om datalekken en beveiligingsinbreuken te melden bij Autoriteit Persoonsgegevens en soms verplicht dit te doen aan de betrokkenen. Vanwege de strenge regels van de Autoriteit van Persoonsgegevens is het raadzaam een advocaat te raadplegen om het privacybeleid en de marketingcampagnes te beoordelen.
Wat kan een klant doen op basis van het privacyrecht?
Een klant heeft altijd het recht tot inzage in de gegevens die jouw onderneming over de specifieke klant heeft verzamelt. Wanneer een klant het niet eens is met de door jouw onderneming opgeslagen persoonsgegevens, heeft deze het recht om dit te wijzigen, wanneer het gaat om de volgende gegevens:
- Objectieve feiten; Naam, Leeftijd, Beroep, etc.
- Bijzonder gegevens: ras, godsdienst, gezondheid, seksueel leven, lidmaatschap vakbond
Al het gaat om andere gegevens, zoals professionele indrukken, meningen of conclusies over een bepaald persoon, heeft de klant géén recht om gegevens te laten wijzigen. In deze gevallen mag de klant jouw onderneming wel verzoeken zijn/haar (schriftelijke) mening toe te voegen aan het dossier.
Wat kan een advocaat voor jou doen?
Voor ondernemingen kunnen misstappen in het privacyrecht leiden tot grote boetes van de Autoriteit van Persoonsgegevens. Ook kunnen bestuursdwang en een dwangsom worden opgelegd. Een advocaat kan je helpen dit te voorkomen! Bovendien kunnen advocaten door een beoordeling van jouw marketingcampagnes en het opstellen van bewerkingsovereenkomsten zorgen dat je de wetgeving niet overtreedt.
Hulp van een advocaat hoeft niet duur te zijn!
Dit zal blijken uit de prijsindicaties die je ontvangt van de advocaten. Daarnaast is het ook mogelijk dat je in aanmerking komt voor een overheidsvergoeding van de gemaakte kosten voor rechtshulp. Uiteraard kun je bij ons hierover advies inwinnen.
Meteen een advocaat vinden?
(243 rechtzoekenden plaatsten een zaak over dit onderwerp)