Welke rechten heb ik wanneer ik in het bezit ben van een garantiebewijs?
Wanneer u als consument een product koopt kan de verkoper of fabrikant u een extra garantie geven. Als u een bewijs van garantie heeft is het voor u makkelijker om een oplossing te eisen wanneer er problemen zijn met het aangeschafte product.
Extra garantie
Wanneer u een product aanschaft heeft u altijd recht op een goed product. Hiernaast kunt u een extra garantie krijgen, zoals een verkopersgarantie of een fabrieksgarantie. Dit komt bovenop de rechten die u al heeft wanneer uw product ondeugdelijk blijkt te zijn.
Verkopersgarantie
Bij een verkopersgarantie geeft de verkoper van het product een extra garantie. De verkoper kan bijvoorbeeld een winkel of een online winkel zijn.
Fabrieksgarantie
Bij een fabrieksgarantie geeft de fabrikant van het product een extra garantie. De fabrikant kan bijvoorbeeld 4 jaar garantie op een nieuwe auto geven.
Van de garantie gebruikmaken
Wanneer het product stuk gaat en u verkopersgarantie heeft, adviseren wij contact op te nemen met de verkoper. Die moet er vervolgens voor zorgen dat het kapotte product vervangen of hersteld wordt.
Wanneer het product stuk gaat en u fabrieksgarantie heeft, adviseren wij ook contact op te nemen met de verkoper. Die kan vervolgens de fabrikant verzoeken het product te herstellen.
Garantie bewijs
Uw extra rechten staan in het garantie bewijs. Enkele voorbeelden van deze extra rechten:
- De onderdelen waarop u garantie heeft;
- De problemen waarbij u garantie heeft;
- Op welk moment u zelf verplicht bent de kosten van de reparatie te betalen;
- Wie de verzendkosten moet betalen wanneer het product hersteld wordt;
- Wat de termijn van de garantie is.
Niet in alle gevallen is de verkoper verplicht tot vervanging of reparatie van het product. Dit kan het geval zijn wanneer het product door uw schuld kapotgegaan is. In dit geval dient de verkoper te bewijzen dat het door uw schuld kapotgegaan is.
Garantietermijn
Op de dag dat u het product krijgt begint de garantietermijn, wat u kunt bewijzen met het bewijs van garantie. Als uw product kapotgaat binnen die termijn, moet de verkoper of fabrikant deze repareren.
Wanneer reparatie onmogelijk geworden is, dient het product vervangen te worden. Wanneer de verkoper of fabrikant bewijs heeft dat het product door uw toedoen kapotgegaan is, dan hoeft de verkoper of fabrikant niet over te gaan tot reparatie.
Contact opnemen
Als je het contactformulier invult, dan neemt een gespecialiseerde advocaat gauw contact met je op. Zelf bellen kan natuurlijk ook, wij zijn bereikbaar via 085 – 5000 202.