Indien een zorgverzekeraar, gemeente of uitkeringsinstantie je niet op de correcte wijze behandelt, kun je hiertegen een klacht indienen. Denk hierbij aan gedragingen die gedaan zijn door een van deze instanties of medewerkers hiervan. Indien je het niet eens bent met deze beslissing, kunt je hiertegen in bezwaar of beroep.
Klacht indienen
In de volgende situaties zou je een klacht kunnen indienen:
- Je bent telefonisch slecht behandeld
- Je hebt niet de juiste informatie ontvangen of de ontvangen informatie is niet voldoende
- Voordat iemand je te woord wilde staan heb je lang moeten wachten
- Jouw uitkering is verlaagd door een uitkeringsinstantie zonder dat je hierover op de hoogte bent gesteld.
- Indien de uitkeringsinstantie geen beslissing neemt of te lang over de beslissing doet.
Situatie 1
Jan Peter belt een aantal keer naar het UWV door middel van een speciaal telefoonnummer. Er wordt nooit opgenomen en slechts de mededeling dat er binnen 24 uur teruggebeld wordt gedaan, wat vervolgens niet gebeurt. Jan Peter is er klaar en dient een officiële klacht in bij het UWV
Situatie 2
Hanneke wil graag een uitkering hebben. Echter, wanneer ze hierover gesprekken voert met haar consulent wordt ze door hem neergezet als zijnde iemand die niet wil werken en lui is, ondanks dat Hanneke juist hard bezig is een baan te krijgen. Derhalve vindt Hanneke de uitlatingen van haar consulent niet fijn. Dit heeft ze meermaals aangekaart bij haar consulent, maar deze heeft zijn gedragingen niet aangepast. Hierop besluit Hanneke om een klacht over het gedrag van haar consulent in te dienen.
Situatie 3
Jan heeft eind november een kapot deel van zijn huis gesloopt en krijgt begin januari een brief van de gemeente dat de waarde van zijn huis daardoor is gedaald. Jan is het hier niet mee eens en wil deze waardedaling aanvechten. Hij kan de gemeente verzoeken om op informele wijze opnieuw naar de waardering te kijken of hij kan in bezwaar.
Wat moet ik doen?
Het kan raadzaam zijn om niet alleen bezwaar aan te tekenen, maar ook een klacht in te dienen. Stel dat de uitkeringsinstantie er bijzonder lang over doet om een beslissing te nemen op jouw aanvraag voor een uitkering.
Tegen het uitblijven van de beslissing kun je vervolgens bezwaar indienen, maar ook een klacht indienen. De klacht kan een extra motivatie zijn voor de instantie sneller een beslissing te nemen.