Wanneer twee auto’s elkaar aanrijden, is de bestuurder die de verkeersregels overtreedt, aansprakelijk voor de schade. Het is vaak al erg lastig om te bepalen wie dat is. Maar tegenwoordig, met de productie van de zelfrijdende auto, is dit probleem alleen maar lastiger geworden. Wie is er aansprakelijk indien een van de auto’s betrokken bij de aanrijding een zelfrijdende auto is?
Aanrijding met een zelfrijdende auto
Waar aanrijdingen met de zelfrijdende auto’s eerst niet mogelijk leken, is het nu toch echt een actualiteit. De eerste keer dat een zelfrijdende auto in een botsing betrokken was, was begin 2016 in Californië. Daar botste een zelfrijdende auto van Google op een stadsbus, waarbij gelukkig geen mensen gewond raakten.
Het was de eerste keer dat de aanrijding veroorzaakt werd door de zelfrijdende auto. Eerdere botsingen tussen een normale auto en een zelfrijdende waren tot dan altijd het gevolg van een fout van de normale auto. Maar in het geval van de Google-auto was het de schuld van het zelfrijdende voertuig: deze beging namelijk een verkeersovertreding.
Vooralsnog is het verplicht om in een zelfrijdende auto altijd een testrijder aanwezig te hebben die meerijdt, met de bedoeling dat deze kan ingrijpen indien nodig. In het geval van Google was deze testrijder wel aanwezig, echter dacht hij dat de stadsbus zou afremmen, wat resulteerde in de aanrijding.
Wie is er bij deze aanrijding aansprakelijk?
De vraag wie er aansprakelijk valt te stellen gaat tussen een aantal partijen. Zo is er de (test)rijder van de zelfrijdende auto, of in casu de bestuurder van de stadsbus. Echter kan ook de fabrikant van de zelfrijdende auto aansprakelijk worden gesteld, indien bewezen wordt dat de aanrijding een gevolg was van een mankement in het productieproces. Zelfs de softwareontwikkelaar van de auto speelt een rol in de aansprakelijkheidskwestie.
In dit specifieke geval was het antwoord makkelijker, gezien het feit dat Google zelf al heeft aangegeven verantwoordelijk te zijn voor haar zelfrijdende auto’s.
Plaats nu jouw zaak op Lawspot.nl
Heb je vragen over jouw eventuele aansprakelijkheid bij een aanrijding met jouw zelfrijdende auto? Of heb je een andere juridische vraag? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! De juiste advocaat vind je op Lawspot.nl! Wij zorgen ervoor dat je binnen enkele klikken een advocaat hebt gevonden die bij jou en jouw budget past.
Hoe wordt dit in Nederland toegepast?
In Nederland gelden regels omtrent de zelfrijdende auto. Het is nog altijd verplicht om als testbestuurder in de auto te zitten wanneer de auto in de zelfrijdende functie opereert. Zwart op wit komt het erop neer dat volgens de Nederlandse wet, de bestuurder verantwoordelijk is bij een aanrijding. Dit is alleen het geval indien de bestuurder het voertuig ook echt bestuurt. Is er echter sprake van een falen van het besturingssysteem, dan is de producent aansprakelijk voor de geleden schade.
Toch wordt men aangeraden om goed verzekerd te zijn wanneer men een zelfrijdende auto koopt, omdat de situatie bijna nooit zo zwart-wit is als hierboven geschetst.
Als u in een zelfrijdende auto rijdt, die uitwijkt omdat er plots een boom op de weg valt maar u daarbij twee voetgangers schept, bent u dan aansprakelijk voor het niet tijdig ingrijpen, of is hier de producent/softwareontwikkelaar verantwoordelijk voor het inprogrammeren van deze uitwijking?
Hoe gaan verzekeraars om met zelfrijdende auto, als er niet meer gesproken kan worden van een persoon die aansprakelijk is voor een aanrijding, maar de autofabrikant zelf? Er wordt gesproken over een ‘directe verzekering’, die alleen nog gericht is op personenschade voor de verzekerde en niet langer op aansprakelijkheid tussen twee partijen. Wat dit zal betekenen voor de premies is nog niet duidelijk.
Concluderend
Kortom, er is dus nog veel onduidelijkheid over wanneer u verantwoordelijk kunt zijn voor een aanrijding indien u in een zelfrijdende auto rijdt en het lijkt nog wel even te duren voordat er een algemene consensus zal zijn over hoe het probleem moet worden aangepakt.